torsdag 8. april 2004

Svene, Jondalen, Gransherad, Notodden, Svene – 120 km

Temperatur: 4 - 10 °C og solen skinte

Det startet med at vi sov lenge. Feriemodus? Metrologene hadde lovet sol og pent vær på Østlandet og værgudene holdt ord. Vi våknet til blå himmel og en indre trang til å bli påskebrun. Så vi fant fram ski utstyret, spiste en rask frokost og var klar til årets vintereventyr. Vi kjørte i retning Flesberg på vestsiden av Numedalslågen og tok av til Blefjell. 15 minutter etter hadde vi skia på beina og etter to timer hadde vi vært innom Struttåsen og havnet blant venner helt i vest på en koselig Campingplass som heter Liatoppen. Her ble det tid til en prat og en kopp kaffe. På veien tilbake var vi innom Blefjellstua som tradisjonen tro hadde trekkspill dans og grillparty. Vi hadde planer om en MC tur før kvelden så vi dro ned av fjellet, spiste middag og kom oss i klærne.

Været holdt utover dagen og sola varmet fortsatt godt.

Lenger ned i dalen ligger Bolkesjø og Gran hotell. Men de to betong kolossene passeres uten andre kommentarer en at det er helt ulikt resten av det man finner av tradisjonell byggekunst i Telemark. Vi fortsetter på rv. 37 gjennom Hellerberggrenda og kommer fram til Gransherad. På denne strekningen får vi ett problem. Det er bare helt herlig å kjøre litt ”aktivt” her, Men på denne tida av året var sydhellingene dekte med blåveis og det ville passasjeren få med seg. Så da så! Kanskje neste gang?

Fra Gransherad tok vi veien sørover på rv. 361. Her har faktisk veisjefen gjort noe med veien. Kjempefine svinger og knall veidekke. Morrrroooooo. Men akk så kort, plutselig er vi nede på Europavei 134 og vi tar en liten avstikker vestover en kort km for å komme fram til Fossen Kro. Et populært mål for en kveldstur hvis du bor i og rundt Kongsberg. Her blir det soft is og kaffe og en rask titt på en maleutstilling. Det var også utstoppede bjørner, bever, rev, og ulv. Nok kultur for i dag.

Vi vender nesa hjemover og velger å følge EV134 fram til Notodden. Her er det mye 70 km og flatt. Kjedelig spør du meg, men på veien passerer vi Heddal kirke som er verd en stopp og et besøk. Vi er også innom en bensinstasjon og fyller årets første tank. Når vi kommer fra til Notodden kjører vi et lite stykke langs Heddalsvatnet hvor det fortsatt fløtes inn tømmer.

Istedenfor å kjøre østover over Heia langs EV134 til Kongsberg, tar vi av og følger skiltingen hvor det står Bolkesjø. Dette tar oss omtrent rett nord fra Notodden. Her også er det fine MC veier. Vi passerer Lisleherad hvor det luktet solbær, og kommer fram til Follsjå. Dette er et kjempefint parti, og nå som sola var på vei ned så var stemningen langs vannet fantastisk fin. Mange fine plasser å stoppe på for å nyte en medbrakt kaffekopp og ta noen bilder til fotoalbumet. Etter Follsjå kommer vi igjen til Bolkesjø og tar veien østover, tilbake gjennom Jondalen. Nå var ikke sola noe problem lenger, men det begynte å bli kjølig. Temperaturen falt helt ned på 4 grader og vi begynner å få hjemlengsel. Så vi lar sykkelen strekke ut å ta oss raskt hjem.